Een kroniek over de jacht op de Engel des Doods die, na zijn vlucht uit Europa, een leven tracht op te bouwen in Zuid-Amerika dat fungeert als uitvalsbasis voor enkele van de meest geduchte oorlogsmisdadigers van de 20e eeuw.
Quote
“Als een kind vraagt hij aan Inez of ze het licht in de woonkamer wil aan laten en komt hij haar welterusten zeggen in haar huisje, stemde ze er maar in toe bij hem te slapen, dan zou hij eindelijk een paar uur kunnen uitrusten.” – Guez, O.
Moet je ook lezen
Morris Heather – De Tatoeëerder van Auschwitz
Synopsis
Het verhaal start met de vlucht van Mengele naar Zuid-Amerika. Meer bepaald Argentinië, het land waar Perón op dat ogenblik de touwtjes in handen heeft. Door diens verleden als militair in fascistisch Italië opent hij de deuren voor op de vlucht geslagen nazi’s en fascisten uit Europa. Hij gebruikt hun kennis en talenten om zijn land te laten floreren.
Ook Mengele profiteert hiervan, en tracht een nieuw leven te starten. Alles lijkt goed te komen voor de ‘Engel des Doods’ die bakken geld binnenhaalt via het landbouwbedrijf van zijn familie, en weer hertrouwt.
In Europa wordt de druk echter verhoogt en ook de Mossad moeit zich in de speurtocht naar Mengele. In de strijd tegen nazi’s die de dans ontspringen wordt via Mengele een gezicht aan de vijand gegeven. Zijn wandaden komen aan het licht en de grond wordt heter en heter onder de voeten van de meest gezochte man van die tijd. Contact met zijn familie wordt bijna onmogelijk en Mengele raakt geïsoleerd, met enkel zijn herinneringen aan een vervlogen tijd in zijn geliefde Duitsland, en de vraag wanneer men hem zal vinden. De Engel des Doods wordt veroordeeld tot een hel zonder muren, zonder vuur, slechts met eenzaamheid, bitterheid en heimwee naar een onbestaand Rijk.
Bockie’s View
De verdwijning van Josef Mengele wordt verteld in een geschiedkundig verhaal dat flirt met de grens tussen feit en fictie. De geschiedenis heeft de verhaallijn van dit boek bepaald, maar het is Guez die het tot een intrigerend verhaal maakt door Mengele een gezicht te geven. Hij degradeert de Engel des Doods van ongrijpbaar fantoom tot mens en geeft een ziel aan één van de grootste misdadigers tegen de mensheid.
Dit kan Guez doen omdat hij, in tegenstelling tot geschiedkundige auteurs, zich niet aan feiten moet houden. Hij vult aan waar geschiedenisboeken tekort schieten omdat de informatie niet voorhanden is.
Of Mengele’s geest echt op deze manier werkte zullen we nooit met zekerheid kunnen zeggen, maar Guez creëert op zeer geloofwaardige manier een persoonlijkheid die perfect aansluit bij de figuur Mengele en zijn wandaden tegen de mensheid.
Een mooi opgebouwd verhaal dat een andere invalshoek geeft op een interessant stuk geschiedenis.